Fagdag med NAV på Hernes Institutt

På en onsdag i midten av november strømmer høy musikk ut fra gymsalen på Hernes Institutt. Etter ei økt på møterommet er tida nå inne for å svette litt.

-Kom igjen! Helt ned med knærne, og strekk mot venstre! Det er teamleder og fysioterapeut Therese Otterlei som leder den svette gjengen i gymsalen, som i dag får oppleve litt av hva pasientene på Hernes Institutt er med på når de er her til behandling.

En svett dag på jobben: Tonje Johnsen i midten er idrettspedagog på Hernes Institutt, mens Erik Sletmoen og Lisbeth Berg Sollien er avdelingsledere i NAV Elverum.

Felles fagdag

Før pandemien var ansatte fra flere NAV-kontor på besøk for faglig påfyll og dialog hos Hernes Institutt. Mange av dem med direkte ansvar for personer som av ulike grunner var ute i langvarig sykemelding, og der et opphold på Hernes Institutt kunne være aktuelt.

Dype knebøy: Therese Otterlei sørger for høyt tempo når deltakerne på fagdagen bruker en time i gymsalen.

-I dag har vi NAV Elverum med oss på en fagdag, og dette er en kontakt med NAV vi virkelig setter pris på, sier Tonje Johnsen. Hun er teamleder og idrettspedagog på instituttet, og hun har ansvar for mye av denne fagdagen sammen med flere kolleger. Hun mener dette er en nyttig dag for alle parter.

-Vi trenger en nærkontakt med NAV, fordi vi sammen er en helhet rundt mange pasienter som trenger hjelp med å komme tilbake til arbeidslivet, understreker Tonje. -Med slike fagdager som dette forstår vi hverandres roller overfor enkeltpersoner og pasienter enda bedre, og dermed kan vi også gi våre pasienter et enda bedre tilbud. En tilbakemelding vi ofte får fra NAV ansatte som har vært her på besøk, er at det gir en helt annen mening å lese epikriser fra Hernes Institutt når de har sett lokaler og aktiviteter som omtales.

Verdien av samarbeid

Direktør Ole Jo Kristoffersen er også opptatt av verdier de kan skape gjennom mer samarbeid. -Først og fremst handler slike fagdager om at oppfølgingen og tilbudet til den enkelte blir bedre, men det handler jo også om at flere i det kommunale helsetilbudet får mer forståelse for hva Hernes Institutt kan tilby.

Hernes Institutt feirer 70-årsjubileum i 2024, og en rød tråd gjennom hele denne lange historien har vært nærhet til enkeltpasientene, slik at behandlingstilbudet hjelper den enkelte tilbake til arbeidslivet effektivt og på best mulig måte. -Dette lykkes vi godt med fordi vi ser verdien og betydningen av samtidig innsats fra flere helseaktører rundt den enkelte pasient, understreker Ole Jo.

Viktige fagdager: Ole Jo Kristoffersen er direktør på Hernes Institutt.

-Når en pasient kommer hit, opplever vedkommende et koordinert løp med våre ansatte, samtidig som både NAV og arbeidsgivere er påkoblet. Litt enkelt sagt tror jeg vi kan si at det er på grunn av denne koordinerte innsatsen at om lag halvparten av våre pasienter kommer så raskt tilbake til arbeid etter langtidssykemelding!

Innsikt betyr noe

Tilbake i gymsalen er avdelingsleder Erik Sletmoen i NAV Elverum ferdig med en fysisk økt, og klar for andre deler av fagdagen. Han er opptatt av at innsikten han og andre ansatte nå får betyr noe for oppfølgingen av de som kommer til NAV.

-Vi vet at Hernes Institutt er et solid behandlingstilbud innenfor arbeidsrettet rehabilitering, men det er klart at en slik dag forsterker både forståelsen og bevisstheten vår. Dette er verdifullt faglig påfyll, det er inspirasjon og lagbygging, sier Erik og kollega Lisbeth Berg Sollien.

Plass til flere

Tonje Johnsen er glad for at NAV Elverum har tatt turen og håper nå på flere slike fagdager framover. Mye kan løses med epost og Teams-møter, men en slik kontakt kan ikke erstatte verdien av fysiske møter og fagdager.

-Vi har både kapasitet og nytte av slike samarbeidsdager, og det er også viktig at stadig nye NAV-ansatte blir kjent med behandlingstilbudet her på Hernes Institutt, sier Tonje. Hun forteller at mange pasienter kommer til Hernes etter tips og råd fra saksbehandlere i NAV og råd fra egen fastlege.

-Derfor er denne kontakten så viktig! Vi har plass til flere pasienter, og vi trenger at både NAV og fastlegene over hele landet er bevisste på det ganske unike behandlingsopplegget vi har ved Hernes Institutt, avslutter Tonje.

Translate »