Datakvalitet – i alle ledd 

Sikkerhet og kvalitet er et udiskutabelt satsingsområde for alle helseforetak, også for Hernes Institutt. – Vi er svært fornøyde med å la profesjonelle ta seg av denne delen av virksomheten, smiler direktør Ole Jo Kristoffersen.  

Allerede i 1999 innså ledelsen på Hernes Institutt at arbeidet med kvalitetsstyring og avviksbehandling trengte fagmessig håndtering. 

-Vi forsto at det ville være nødvendig med en profesjonell aktør som spesialiserte seg på denne typen jobb, sier Kristoffersen. – Det vi er gode på, er rehabilitering, smiler han. – Ikke tilrettelegging av systemer for datahåndtering.

Fikk skryt av CARF 
Hernes Institutt er sertifisert av CARF, Commission on Accreditation of Rehabilitation Facilities. Da representantene var på besøk for å ta en skikkelig gjennomgang av og analysere instituttets håndtering av ulike prosesser, ble de imponerte av den digitale kvalitetshåndboka og avviksbehandlingen.

-Vi er litt stolte av det. Gjennom kommunikasjonen med CARF viser det seg faktisk at vi benytter oss av systemer som er bedre og mer frempå enn mange andre. Brukergrensesnittet er også enkelt, basert på funksjonalitet vi allerede er godt kjent med via Office-pakka. Det er vi særdeles fornøyde med.

Svein og medarbeiderne har bygget opp en solid bedrift med kunder over hele landet.

Firma med base i Tromsø 
Datakvalitet As er selskapet Hernes Institutt samarbeider med når det gjelder kvalitetsstyring, dokumentstyring og avviksbehandling. De leverer blant annet et etterspurt modulbasert verktøy som de kontinuerlig utvikler.

– Selskapet ble etablert i 1995 og var en «utbrytergruppe» basert på et prosjekt drevet i regi av Fiskeriforskning i Tromsø, forteller daglig leder Svein Halvorsen. – Den gangen kalte vi produktet vårt for Elektronisk Kvalitetshåndbok. Han smiler når han tenker på hvor mye som har skjedd siden den gang. 

-Vi har alltid jobbet systematisk med utviklingen av løsningen vår, og har alt fra små bedrifter til store organisasjoner som kunder. 

Medarbeider Morten nikker: – Produktet er vi stolte av. Men vi tror det er nærhet og tilgjengelighet som er nøkkelen, legger han til. 

I kontinuerlig utvikling 
Bedriften har ingen salgsavdeling: 

-Fornøyde kunder som framsnakker og skaper gode relasjoner, samt et nettverk som bruker oss. Det er det som selger. Vi er løsningsorienterte og har et oppriktig ønske om å finne ut av hva som virker for den enkelte. 

Datakvalitets produkter er modulbaserte og utvikles kontinuerlig i forhold til lover og regler:

-Det er et enkelt system der vi kan legge til og trekke fra alt ettersom hva som trengs, og hva som er viktig i forhold til det organisasjonen har behov for av dokumenthåndtering, kvalitetsstyring, revisjon og risikovurdering. Vi har for eksempel blitt spesielt sterke på GDPR, avslutter han. -Et område der det virkelig trengs verktøy som gir oversikt og klare retningslinjer.